لوازم جانبی موبایل

لوازم تعمیرات موبایل | خرید آنلاین،تعمیر موبایل و تبلت،تعمیرات تخصصی تلفن همراه و تبلت

لوازم جانبی موبایل

لوازم تعمیرات موبایل | خرید آنلاین،تعمیر موبایل و تبلت،تعمیرات تخصصی تلفن همراه و تبلت

معلمان موفق در الگوی تدریس چه راهی دارند؟

چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱ ق.ظ
به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو؛ آگاهی به شرایط کلاسی و سناریو و الگوی تدریس که معلم بر آن اساس تدریس می‌کند اهمیت زیادی در اثربخشی آموزش و رفتار کلاسی دارد. معلم موفق باید با آگاهی از مسائل و مراحل رشد فردی، وضعیت آموزشی کلاس را به خوبی بشناسد و سناریو و الگوی تدریس خود را برنیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان و شرایط مورد نظر منطبق سازد. چنانچه معلم سبک رفتاری خود را در شرایط و موقعیت مناسب با آن سبک با توجه به نیازهای محیطی به کار گیرد، معلمی اثربخش و چنانچه سبک رفتاری او در شرایط نامناسب اعمال شود، معلمی غیر اثربخش خواهد بود.

منابع و مواد آموزشی در تدریس

صاحب‌نظران آموزش و پرورش معتقدند باید با استفاده از منابع و مواد آموزشی نظیر فیلم، تصویر و سایر منابع یادگیری تا حد امکان مطالب درسی را برای دانش‌آموزان ملموس کرد تا زمینه بهتر یادگیری در سناریو و الگوی تدریس درس مورد نظر فراهم شود.


از سوی دیگر، به دلیل توانایی‌های فکری متفاوت دانش‌آموزان، با برنامه کلاسی واحد برای تمامی دانش آموزان کلاس، معلم(مدیر کلاس) قادر به پاسخگویی به نیازهای فرد فرد دانش‌آموزان و توجه به خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها در کلاس درس نیست. کتاب‌های درسی و سناریو و الگوی تدریس نیز در حد توان متوسط فراگیران تدوین و تهیه می‌شوند. لذا، مدیر کلاس باید از وسایل کمک آموزشی متنوع استفاده کند و هر یک از دانش‌آموزان متناسب با توانایی‌های شناختی‌شان، از وسایل و مواد آموزشی و کمک آموزشی استفاده کنند.


با وجود این، روش‌ها و سناریو و الگوی تدریس رویدادهای مجزا و منفک از مواد و وسایل و نیز توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان و فراگیران نیستند، بلکه د ساختاری واحد سازماندهی می‌شوند و موفقیت هر رویکرد مدیر کلاس تابع درجه‌ای است که طبق آن برای هر دانش‌آموز با توجه به ویژگی‌های شناختی و فردی او برنامه‌هایی سازماندهی می‌شود و پیش‌بینی‌هایی احتمالی و لازم در تدریس به دقت بررسی می‌شود.


موانع کاربرد فناوری های آموزشی در نظام های تعلیم و تربیت

بسیاری از نویسندگان موانع را در روش تدریس و طراحی آموزشی دو بخش درونی و بیرونی طبقه بندی‌می‌کنند. موانع درونی عبارتند از کمبود تجهیزات، عدم اطمینان و اعتماد، عدم حمایت فنی، و دیگر مسائل مربوط به منابع. موانع بخش بیرونی عبارت‌اند از عوامل سطح مدرسه مثل فرهنگ سازمانی مدرسه، و نیز عوامل سطح معلم مثل عقاید آنان در تدریس، فناوری و نگرش مثبت در مورد تغییرات و پذیرش آن.

تحقیقات حاکی از آن است که اولین و مهم‌ترین موانع موجود در طراحی آموزشی در امر آموزش را ناکافی بودن تجهیزات به خصوص رایانه، 66 درصد کمبود مهارت و دانش معلمان، و 58 درصد کمبود وقت معلم را ابراز داشته‌اند. به نظر می‌رسد عدم پذیرش فناوری آموزش در طراحی آموزشی مشکل بسیار اساسی و نهفته نظام‌های آموزش و پرورش در ادغام فناوری در آموزش باشد. بیشتر تحقیقات صورت گرفته در این امر مربوط به مشکلات خاص معلمان و نگرش آن‌ها به کاربرد فناوری در آموزش است. همچنین باید در نظر داشت طراحی آموزشی مناسب در امر تدریس مستلزم داشتن فناوری های مورد نیاز و کافی در بحث تدریس است.

نکته ای که ذکر آن در اینجا بسیار حائز اهمیت است صحبت پیرامون طرح کرامت است.طرح کرامت در کنار طرح های نامبرده شده کمک بسیار شایانی به معلمان در راستای بهینه سازی سناریو و الگوی تدریس و طراحی آموزشی می کند.معلمان با اجرای طرح کرامت می توانند به ابعاد پرورشی دانش آموزان نیز در کنار ابعاد آموزشی بپردازند.بنا بر این نباید در طرح های کلاسی خود طرح کرامت را فراموش کنند.

با توجه به اینکه معلمان گرامی به منبعی جهت سناریو و الگوی تدریس و طراحی آموزشی و طرح کرامت نیازدارند از این رو بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.


منبع: بانک فایل پژوهشی معلمان
  • postce postce

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی